درست بنزین زدن

شروع موضوع توسط Amiri_Snapp ‏25 ژوئن 2017 در انجمن مشورت و راهنمایی

  1. Amiri_Snapp

    Amiri_Snapp Member

    تاریخ عضویت:
    ‏15 ژوئن 2017
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    21
    با درود بر همه دوستداران اسنپ. همه ما میدانیم که چه اندازه مهار میزان مصرف بنزین روی درآمد ما از اسنپ تأثیر داره و باید هر کاری میتونیم بکنیم تا بنزین کمتری مصرف کنیم.

    بیشتر نکته‌هایی که من تاکنون دیدم پیرامون شیوه رانندگی بود ولی بنزین زدن هم تأثیر گزار هست در این مورد. حالا اطلاعاتی که در ادامه ارایه میشه، باعث استفاده بیشتر و بهتر از بنزین که بالاش پول میدیم داشته باشیم.

    باید بگم که نویسنده اصلی آمریکایی هست و من تنها کمی خلاصه‌اش کردم.


    چند راهنمایی برای بنزین زدن
    " نمی‌دانم بنزین در کشور شما لیتری چند است، ولی اینجا در کالیفرنیا ما برای هر لیتر یک دلار می‌پردازیم. رشته کاری من زمان 31 سال درزمینهٔ نفت و بنزین است، بنابراین ترفندهایی هست که بتوانیم از هر لیتر بنزینی که می‌خریم بهترین استفاده را بکنیم.

    در اینجا در خط لوله کایندر مورگان که من در سان خوزه کالیفرنیا کار می‌کنم، در 24 ساعت از راه خط لوله چهار میلیون گالن تحویل می‌دهیم. یک روز گازوئیل، روز دیگر بنزین هواپیما و گونه‌های بنزین ساده. ما 34 انبار در اینجا داریم که گنجایش آن‌ها روی‌هم‌رفته 60 میلیون لیتر است.

    تنها صبح زود که گرمای زمین هنوز در پایین‌ترین اندازه قرار دارد بنزین بزنید. به یاد داشته باشید که در همه پمپ ‌بنزین‌ها انبار سوخت در زیرزمین قرار دارد. هرچه زمین سردتر باشد، بنزین چگال تر و فشرده‌تر است. هنگامی‌که هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعدازظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما به‌درستی یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معیّن و گرما بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.
    هر زمان که دما افزایش یابد سود فراوانی نصیب این صنعت می‌کند. ولی جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران گرما در پمپ‌هایشان نیستند.

    هنگامی‌که سرگرم بنزین زدن هستید، دستگیره را تا پایان فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‎بینید دارای سه درجه است: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر تلمبه شدن بنزین حاصل می‌شود به کمترین می‌رسانید. همه شیلنگ‌ها دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر تند بنزین بزنید، بنزيني که وارد انبار بنزین شما شده بخار می‌شود. این بخار مکیده شده وارد انبار زیرزمینی می‌شود یعنی هنگامی‌که شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد بنزین نزده‌اید.

    یکی از باارزش‌ترین نکته‌ها برای بنزین زدن این است که هنگامی‌که باک خودرو نیمه است بنزین بزنید. چرایی آن این است که، هرچه بنزین بیشتری درون باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند. بنزین به‌مراتب تندتر ازآنچه که گمان می‎کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره بنزین دارای سقف درونی شناور هستند. این سقف به‌عنوان نقطه صفر میان بنزین و هوا کنش می‌کند تا تبخیر را به کمینه برساند. برخلاف جایگاه‌های بنزین، اینجا که من کار می‎کنم، هر تانکری که ما بارگیری می‎کنیم دارای دستگاه جبران گرما است تا هر لیتر عملاً به میزان یک لیتر باشد.

    نکته دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین درگیر تخلیه به انبار بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در هنگام بنزین‌ نزنید. به‌احتمال بسیار بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین درون انبار به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که بیشتر ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و بخشی از آن نصیب خودرو شما شود.


    امیدوارم این نکات برای حفاظت از پول شما و افزایش میزان درآمد از اسنپ مفید سودمند باشد.
     
    Reza.mirpanj، Amir، مسعودخوشبخت و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. SnappDriver

    SnappDriver Member

    تاریخ عضویت:
    ‏14 ژوئن 2017
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    10
    صفر تا صد بنزین زدن

    بنزین زدن کار شگفت‌انگیز و ناآشنایی نیست، ولی هنگامی‌که سخن از اسنپ و کسب درآمد از اون به میان میاد کار برجسته‌ای می شه، بخصوص برای خانم‌هایی که به‌تازگی به اسنپ پیوستند! در اینجا صفر تا صد سوختگیری رو شرح میدم.

    طبیعی است که هرچند شمار خودروها بیشتر بشود، صف جایگاه‌های سوخت‌گیری هم درازتر می‌شود. هرچند که هنگام انتظار بالاتر می‌رود، مردم کم‌طاقت‌تر می‌شوند و امید دارند که در هنگام کوتاهی سوخت‌گیری را به انجام برسانند. اکنون اگر کسی تازه‌کار باشد، تکلیف چیست؟

    این نوشتار به شما یاد می‌دهد که چگونه مانند یک کار بلد از عهده‌ی سوخت‌گیری ماشین‌تان برآیید.


    چه بنزینی بزنم؟
    image001.jpg

    پیش از هر کاری باید سوخت فراخور خودروی‌تان را شناسایی کنید. در ایران تنها دو مدل بنزین یافت می‌شود، یکی معمولی و دیگری سوپر. برای یافتن نوع هماهنگ با موتور اتومبیلتان، یک جستجو کوتاه در اینترنت یا خواندن دفترچه‌ی راهنما کارتان را راه می‌اندازد؛ افزون بر این در بخش درونی باک بیشتر خودروها، نوع سوخت خواسته‌شده قیدشده است.

    سوخت‌گیری خودرویی که بنزین معمولی می‌خواهد با نوع سوپر هیچ برتری‌ای مگر تُهی کردن جیبتان ندارد، ولی اگر بنزین سوپر راست‌کار خودرو شما بود و باک را از بنزین معمولی پُر کردید.


    در باک کدام سو است؟
    image002.jpg

    اکنون‌که با نوع خوراک بایسته خودرو‌ خود آشنا شدید، باید بدانید که در باک‌تان کدام سو است. در برخی از خودروها نشانگر اندازه سوخت در همان سوی در باک است، برای نمونه اگر نشانگَر بنزین در سوی چپ گروه نشان‌دهنده‌ها هست، می‌توان نتیجه گرفت که در باک هم در سوی چپ است. اگر خودرو‌ شما جز آن نکته‌ها استثنایی است، خوب به یاد بسپارید که جهت باک‌تان در سوی مخالف نشانگَر بنزین است، به همین سادگی!


    توپتان را پرکنید
    image003.jpg

    درست است که بنزین هم‌اینک به روش تک‌نرخی عرضه می‌شود، ولی برای سوخت‌گیری هنوز هم به کارت سوخت نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنم برای صرفه‌جویی در هنگام، کارت سوخت خود را همیشه به همراه داشته باشید و هزینه‌ی سوخت‌گیری برای یک باک کامل را در جیب داشته باشید.

    چرا می‌گویم باک را تا ته پرکنید؟ زیرا در هنگام و هزینه صرفه‌جویی کرده‌اید، چراکه بنزین گرایش فراوانی به گاز شدن و گریز از باک دارد، اکنون هرچقدر که فضای خالی کمتر باشد شانس گریز از زندان هم برای بنزین کاهش می‌یابد. برای دانستن گنجایش باک به دفترچه مراجعه کنید، اگرچه پس از چند بار بنزین زدن، دیگر می‌دانید که باک‌تان با چند لیتر پُر می‌شود.


    نکته‌هایی که باید چک کنید
    image004.jpg

    پس از راه‌یابی به جایگاه جوری بایستید که در باک مسافتی نیم‌متری با تلمبه داشته باشد. پیش از بیرون آمدن از خودرو این نکته‌ها حتما بررسی شوند:

    • اگر دنده دستی می‌رانید، دنده را در حالت خلاص و اگر خودکار است روی حالت P قرار دهید.
    • ترمزدستی را بکشید.
    • خودرو را خاموش‌کنید. بهتر است چراغ‌ها را خاموش‌کنید.
    • به‌هیچ‌عنوان با سیگار روشن درون جایگاه نشوید.
    • به‌هیچ‌عنوان در هنگامی‌که با گوشی همراه در حال گفتگو هستید وارد جایگاه نشوید.
    • همه‌ی ما حامل بار الکتریکی هستیم که گاهی به گونه جرقه دیده می‌شود، برای خالی کردن بار الکتریکی، پیش از بیرون آمدن دستتان را به بخشی از بدنه‌ی فلزی بزنید.
    • سوئیچ خودرو را به همراه خود خارج کنید.
    • در باک را بازکنید، در برخی از مدل‌ها از داخل به‌وسیله‌ی یک دکمه باز می‌شود، مانند پراید، بعضی‌ها تنها با سوئیچ، مانند پیکان و بیشتر خودرو با قفل مرکزی، یعنی هنگامی‌که درها باز هستند در باک هم باز است، همانند سمند.
    • پس از باز کردن در باک، بخش پیچی را به‌سوی عقربه‌های ساعت بگردانید تا خارج شود.


    چگونه با دستگاه کارت‌خوان کارکنم؟
    image005.jpg

    اگر با دستگاه ATM کارکرده باشید، کار کردن با دستگاه کارت‌خوان برایتان مانند آب خوردن خواهد بود. اگر هم نه، بازهم جای نگرانی ندارد. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

    • کارت بنزین را به‌گونه‌ای که تراشه‌ی طلایی‌رنگ به‌سوی بالا باشد، تا ته در بخش اسلات کارت‌خوان وارد کنید.
    • کمی شکیبایی کنید تا عبارت “رمز را وارد کنید” در صفحه نمایان شود. اکنون رمز را وارد کنید، توجه کنید که کلید دستگاه کارت‌خوان را معمولاً باید پرقدرت فشار داد!
    • اگر رمز کارت را تغییر نداده‌اید، به‌صورت پیش‌فرض چهار شماره پایانی شماره‌ی کارت ملی مالک خودرو است. برای نمونه اگر شماره ملی فرد ۴۳۲۴۵۰۷۷۶۴ است، رمز کارت بنزین ۷۷۶۴ است.
    • پس از ورود رمز، دکمه‌ی سبزرنگ تائید را فشار داده تا عبارت “لطفا کمی صبر کنید” بر روی صفحه نقش ببندد، پس از چند ثانیه تلمبه فعال خواهد شد.

    چگونه با نازل تلمبه بنزین کارکنم؟
    image006.jpg


    شماره‌های نمایشگر تلمبه همگی صفر شده‌اند و هنگام بنزین زدن است، نازل را از دستگیره بگیرید و به‌سوی بالا و بیرون خارج کنید. نازل را درون باک قرار دهید. با فشار دستگیره به‌سوی بالا بنزین خارج می‌شود و نشانگرهای تلمبه بنزین، اندازه لیتر مصرفی و مبلغ کل را به‌صورت آنی نمایش می‌دهند.

    دقت داشته باشید که دستگیره‌ی نازل به‌صورت صفر و یک کار نمی‌کند و کاملاً آنالوگ است، یعنی با فشار کمتر، بنزین کمتری خارج می‌شود و بلعکس. پیشنهاد می‌کنم برای صرفه‌جویی در هزینه دستگیره را تا پایان فشار ندهید، چراکه احتمال بیرون آمدن هوا به‌جای بنزین در این حالت بیشتر است و شما باید هزینه‌ی این هوا را پرداخت کنید!

    نکته‌ی دیگری که دربارهٔ نازل‌ها باید بدانید ضامن قفل کن است، می‌توانید برای جلوگیری از کمر‌درد ضامن را پس از فشردن اهرم درگیر کنید، ولی همیشه حواستان به نازل باشد، چراکه هر آن امکان لرزش و بیرون آمدن از باک بنزین وجود دارد.


    چگونه باک را تا پایان پرکنم؟
    image007.jpg

    خود من چنانچه که حیوان خانگی کنجکاو یا کودکی در ماشینم نباشد، سوئیچ را به‌صورت نیمه‌باز روی خودرو می‌گذارم تا نشانگَر اندازه بنزین را به‌صورت آنی نمایش دهد، بسیار ساده نازل را روی ضامن قفل می‌کنم و هم‌زمان به نشانگَر بنزین نگاه می‌کنم، هنگامی‌که به بالاترین اندازه رسید دستگیره را از حالت ضامن خارج می‌کنم و با کمترین فشار به بنزین زدن ادامه می‌دهم.

    برخی از تلمبه‌ها برای جلوگیری از سرریز بنزین دارای قطع کن خودکار هستند، بهتر است این مورد را پیش از بنزین زدن با مامور جایگاه چک کنید. اگر تلمبه فاقد قطع کن خودکار است به صدایی که از لوله‌ی باک خارج می‌شود به‌دقت گوش کنید. اگر صدایی مانند پُر شدن آفتابه به گوشتان می‌رسد، یعنی باک‌تان تا خرخره پرشده.


    پس از سوخت‌گیری چه کارکنم؟
    image008.jpg

    بخش اصلی داستان دیگر پایان شده، نفس راحتی بکشید و نازل را از باک خارج کنید، پیشنهاد می‌کنم هرگز برای بیرون آمدن آخرین قطره‌ها از نازل به خروجی باک ضربه نزنید، چراکه احتمال جرقه و انفجار در چنین حالتی دور از انتظار نیست. لوله‌ی نازل را کمی به‌سوی بالا بگیرید و بدون قطره‌ای چکه در جای خود قرار دهید.

    در پیچی باک را تا جایی که می‌توانید سفت کنید، راستی کارت‌ خود را که فراموش نکرده‌اید؟ دکمه‌ی بیرون آمدن کارت‌خوان را فشار دهید و کارت را بردارید.


    پول را چگونه پرداخت کنم؟
    image009.jpg

    بستگی به خودتان دارد، یا به‌وسیله‌ی اسکناس یا کارت بانکی، دستگاه کارت‌خوان در بیشتر جایگاه‌ها وجود دارد، به‌تازگی دستگا‌ه‌های پرداخت ستونی هم به جایگاه‌ها اضافه‌شده که کار را آسان‌تر کرده‌اند، کافی است شماره‌ی تلمبه‌ای را که استفاده کرده‌اید از تابلوی بالای دستگاه بخوانید و با ورود همان شماره، بها را به‌صورت خودکار پرداخت کنید.


    کارهایی که نباید هنگام سوخت‌گیری انجام دهید
    image010.jpg

    • دیگر صف سوخت‌گیری عضو جدایی‌ناپذیر جایگاه‌ها شده، پس خواهشمندم صف را رعایت کنید.
    • برای جلوگیری از آزار و رنجانیدن راننده‌ی جلویی، چراغ بزرگ را خاموش‌کنید.
    • اگر زمان برایتان ارزش دارد، در اوج ساعات ترافیکی سوخت‌گیری نکنید.
    • در هوای داغ بنزین چگالی کمتری دارد، این یعنی اندازه کمتری بنزین گیرتان می‌آید. پس بهتر است در ساعت‌های خُنکی هوا، برای نمونه “ابتدا صبح” سوخت‌گیری کنید.
    • اجازه ندهید که چراغ بنزین روشن شود، روشن شدن چراغ احتمال آسیب به مجموعه‌ی سوخت‌رسانی را به همراه دارد.
    • اگر تریلی حمل سوخت در حال تخلیه‌ی سوخت است، از سوخت‌گیری در آن جایگاه پرهیز کنید.
     
    Amir و Amiri_Snapp از این پست تشکر کرده اند.
  3. sisi1990

    sisi1990 New Member

    تاریخ عضویت:
    ‏23 جولای 2017
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    سلام وقتي باك بنزين را پر ميكنم بوي بنزين داخل ماشين مياد و تقريبا صداي قل زدن بنزين به گوش ميرسد البته وقتي ماشين خاموش است
    شيلنگهاي بنزين را بررسي كرديم فقط حبابي بنزين رو عوض كرد و گفت مشكلي نداره
    كسي عيب ماشين رو ميدونه يا قبلا همچنين مشكلي داشته
     
  4. مسعودخوشبخت

    مسعودخوشبخت Active Member

    تاریخ عضویت:
    ‏29 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    16
    سلام. مطلب مفید و جالبی بود. مخصوصاً مورد آخر که گفته بودید. اما در مورد هدر رفتن و تبخیر و انبساط بنزین.. باید عرض کنم مقدار آن ناچیز است. و شاید در هر ۱۰۰ مرتبه بنزین زدن احتمالاً یکی دولیتر عمل تبخیر صورت بگیرد که در کشور خودمان و با نرخ لیتری هزارتومان قابل توجه نیست و این مسئله بیشتر مورد توجه شرکتهای نفتی قرار دارد که در روز میلیونها لیتر معامله کرده و تأثيرگذار است. اما مطلب آخر که در هنگام بارگیری مخزن جایگاه بنزین نزنیم.. خود مسئولین جایگاه نیز اجازه اینکار را نمی‌دهند. نه به این دلیل که آشغال ته مخزن بالا آمده, بلکه به خاطر تعیین دقیق کنتور تخلیه خودشان که می‌بایست محاسبه و هزینه‌اش را پرداخت کنند. اما چون عمل ته‌نشین شدن رسوبات طول خواهد کشید و پس از تخلیه بار معمولاً اجازه بنزین زدن صادر میشود, من توصیه میکنم به جایگاه دیگری بروید. باز هم ممنون از مطلب مفیدی که اشاره فرمودید
     
    Amir از این پست تشکر کرده است.
  5. مسعودخوشبخت

    مسعودخوشبخت Active Member

    تاریخ عضویت:
    ‏29 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    16
    دوست عزیز هیچوقت لوله باک (از باک تا محل ورودی نازل) را پر نکنید.. انتهای لوله سوراخی برای هواگیری وجود داره که اگر درون لوله هم بنزین باشه, از اون سوراخ نشت میکنه و تا زمانی که سطح بنزین پایین نرود این نشتی ادامه داره مخصوصاً تو دست‌اندازها و گردش به چپ شدید.. به همین خاطر بوی بنزینو داخل اتاق خودرو حس میکنی