نکته‌هایی برای رانندگی بهتر و ایمن تر

شروع موضوع توسط Amiri_Snapp ‏26 ژوئن 2017 در انجمن مشورت و راهنمایی

  1. Amiri_Snapp

    Amiri_Snapp Member

    تاریخ عضویت:
    ‏15 ژوئن 2017
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    19
    سلام،

    اگرچه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد ولی میزان تلفات برآمده از حوادث رانندگی در آن نزدیک به 5/2 درصد جهان است. این یعنی در ایران 10 برابر کشورهای صنعتی و پنج برابر کشورهای هم‌تراز خود تلفات رانندگی داریم. اگرچه برای جلوگیری از ادامه این نگون‌بختی نیاز به فرهنگ‌سازی است ولی اینکه چگونه این کار را انجام دهیم بسیار گران‌مایه است زیرا هنگامی‌که پشت فرمان خودرو قرار داریم به‌راستی بیش از هر هنگام دیگری به مرگ نزدیک هستیم. پس برای اینکه پشت فرمان یک خودرو نمیریم باید دست‌کم نکات زیر را بدانیم و به آنها عمل کنیم.

    این را بدانیم که چهار سطح آموزش رانندگی در جهان وجود دارد. نخست آموزش برای گرفتن گواهینامه، دوم آموزش رانندگی تدافعی، سوم آموزش رانندگی حرفه‌ای و چهارم آموزش پیشرفته رانندگی برای رانندگان پلیس و افراد امنیتی. بنابراین تنها کسب آموزش برای دریافت گواهینامه رانندگی بسنده نیست و دست‌کم ما برای اینکه بتوانیم در رانندگی از خود و نزدیکانمان مراقبت کنیم باید تا گام دوم یعنی آموزش رانندگی تدافعی پیش برویم.

    این را بدانیم که رانندگی، هنر دیدن و دیده شدن در خیابان و جاده است یعنی تمام هنر یک راننده این است که هنگامی‌که پشت فرمان خودرو نشست کاری کند که همه از بودن او در خیابان و جاده آگاه شوند. به همین خاطر است که در 27 کشور جهان حتی روزها هم چراغ خودروهایشان را روشن می‌کنند و هنگامی‌که شما دیده شوید و خودروهای دیگر را هم ببینید خودبه‌خود رانندگی تدافعی شکل می‌گیرد و سه دستاورد خواهد داشت. نخست اینکه به کسی نمی‌زنید و به کسی هم اجازه نمی‌دهید به شما بزند. دوم اینکه کسی را زخمی نمی‌کنید و اجازه نمی‌دهید کسی شما را مجروح کند و سرانجام اینکه کسی را هنگام رانندگی نمی‌کشید و اجازه هم نمی‌دهید که کسی شما را بکشد.

    این را بدانیم که بیشتر کسانی که در تصادفات می‌میرند سنشان زیر 40 سال است یعنی هنوز دچار هیجانات برآمده از رانندگی و نبود آرامش درونی هستند. پس باید هنر پیش‌بینی رفتار دیگر رانندگان را با شناسایی سن و جنس آن‌ها داشته باشیم. به‌عنوان نمونه؛ اگر در لاین میانی سرگرم رانندگی بودید و خودرویی که راننده‌اش زیر 40 سال سن دارد با شتاب از کنارتان گذر کرد باید احتمال لایی کشیدن او را کمی جلوتر بدهید. یا هنگام رانندگی هم‌زمان با خودرویی که راننده آن خانم است این را بدانید که اگرچه دقت خانم‌ها به جزییات در رانندگی دو برابر مردان است ولی آن‌ها در مقایسه با آقایان عکس‌العمل کندتری نسبت به پیشامدها گوشه و کنار نشان می‌دهند.

    این را بدانیم که بوهای بد و خوب وجود دارند که مایه واکنش مثبت و یا منفی در رانندگی می‌شوند. برای نمونه بوی قهوه و بوی هوای ساحلی و یا نسیم دریا موجب بالا رفتن تمرکز راننده و حتی ایجاد حس بخشش نسبت به‌اشتباه دیگر رانندگان می‌شود. بوی چمن و بوی خوراکی جزو بوهای بد هستند که تمرکز راننده را به‌شدت پایین می‌آورند و شاید خطرآفرین باشند.

    این را بدانیم که شرایط بودن در درون خودرو و تسلط به گوشه و کنار خودرو بسیار باارزش است یعنی اگر کولر یا بخاری خودرو را روشن کرده‌ایم بدانیم که به ازای هر یک درجه که دما از 27 درجه پایین‌تر یا بالاتر برود و گرم‌تر و یا سردتر شود سه‌دهم ثانیه عکس‌العمل راننده به رویدادهای گوشه و کنار کند تر خواهد شد و یا پاکیزه بودن شیشه‌های خودرو منجر می‌گردد تا عمق دید ما در خیابان و جاده افزایش یابد. همچنین باید نقاط کور خودرو را دقیقاً بشناسید.

    این را بدانیم که میزان سواد، آمادگی جسمانی و حتی نوع ژن افراد در رانندگی آن‌ها مؤثر است. به‌عنوان نمونه تنها یک درصد از رانندگان آگاه و دانش‌آموخته تصادف می‌کنند و با دریغ 37 درصد رانندگانی که تصادف را به وجود می‌آورند تحصیلات زیر سیکل دارند و یا حتی نوع ژن کشف‌شده به نام RW107 وجود دارد که اگر در کسی باشد آن نفر راننده خوبی نمی‌شود و یا برعکس. همچنین پیش از رانندگی باید از آمادگی جسمانی خود آگاه باشیم و بدانیم که رانندگی برای کسانی که بیماری‌های قلبی، عروقی و ... دارند زیان‌بار است. یا پس از یک رانندگی طولانی هرگز میان ساعات یک بعدازظهر تا چهار بعدازظهر رانندگی نکنیم زیرا بدن انسان در این ساعات دچار افت عمومی و انرژی می‌شود.

    این را بدانیم که اگر سرماخورده باشیم هر یک عطسه موجب بسته شدن چشم انسان می‌شود و اگر با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت کنیم و ناچار شویم دو عطسه پیاپی بکنیم بنابراین 66 متر را با چشم‌بسته رانده‌ایم. یعنی وقتی با سرعت یادشده می‌رانیم ظرف یک ثانیه 33 متر راه می‌رویم و به ازای هر یک ثانیه که غفلت می‌کنیم تا 33 متر جلوتر و پیرامونمان را نمی‌بینیم. تازه پس‌ازاینکه دوباره توجه ما به جلو جلب شد به‌طور میانه 86 صدم ثانیه نیز طول می‌کشد تا چشم و مغز ما عمل همخوانی جاده و وضعیت خودرو را انجام دهد.

    این را بدانیم که هرگز نباید به ترمزهای ABS اطمینان کامل داشته باشیم زیرا داشتن ترمز ABS به این معنی نیست که شما بی‌کم‌وکاست از سامانه ایمنی ترمز برخوردارید. به‌عنوان مثال؛ طول ترمز خودروهایی که ABS دارند درراه‌های خیس، ماسه‌ای و سُر به‌شدت افزایش می‌یابد.

    این را بدانیم که هر یک کیلومتر افزایش سرعت تنها 36 ثانیه در زمان راننده صرفه‌جویی می‌کند ولی احتمال تصادف منجر به مرگ را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. این در حالی است که هر چه سرعت خودرو بالاتر می‌رود زاویه دید شما کمتر می‌گردد یعنی هنگامی‌که کنار خودرو در حالت بی جنبشی ایستاده‌اید شما 180 درجه به گوشه و کنار تسلط دارید. وقتی پشت فرمان می‌نشینید این زاویه به 110 درجه کاهش می‌یابد و وقتی سرعت خودرو به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد شما تنها سه درجه زاویه دید دارید و از ترس ناگزیرید 600 متر جلوتر را رصد کنید درحالی‌که در سرعت‌های پایین بس است که تنها 30 متر جلوتر را همراه با مناظر گوشه و کنار کنترل کنید.

    این را بدانیم که طول هر خودرو به موفقیت و آسانی ورود و خروج آن خودرو از پیچ‌های جاده ارتباط مستقیم دارد یعنی اگر با خودرویی همانند پژو 206 یا گلف که طول کمتری نسبت به ماکسیما دارد بخواهید درون یک پیچ کم‌وبیش تند شوید نیاز به سرعت پایین دارید ولی با خودروهایی مانند ماکسیما و کمری می‌توانید با سرعت بیشتری وارد یک پیچ شوید. همچنین آن‌هایی که خودروهای دارای طول کم و میانه را تقویت می‌کنند تا برای نمونه در سرعت، خودروهایی همانند ماکسیما را بگیرند باید بدانند که ورود آن‌ها با سرعت به پیچ بسیار خطرناک است و این خودروها به‌شدت سُر می‌خورند.

    این را بدانیم که نداشتن آگاهی از زاویه لغزش، سالانه دو هزار ایرانی را به کشتن می‌دهد. یعنی وقتی با یک خودرو با سرعت بیش از 60 کیلومتر در دست‌انداز می‌افتید مسیر حرکت فرمان با لاستیک دو تا می‌شود که به آن زاویه لغزش می‌گویند. زاویه لغزش در لاستیک‌های رادیال کمتر است و گرایش به لغزش و سرخوردن کم است ولی در لاستیک‌های تیوب دار این زاویه به‌شدت بالا است یعنی به‌شدت سر می‌خورند و خطرناک هستند حالا وای به حال خودروهایی که برای نمونه دو حلقه لاستیک رادیال و دو حلقه لاستیک تیوب دار داشته باشند. (آمیزه‌ای از هر دو نوع لاستیک تیوب دار و رادیال!)
     
    Reza.mirpanj، Ramin1980 و AK.leader از این ارسال تشکر کرده اند.